Public Action Work Event at Nosturi, Snap Shot by Alvesalo

 

 

 

 

 

Public Action Event at Design Forum Shop, Photography 2013 Kai Kuusisto

Public Action No.1. Launching Party At Lapinlahti Hospital, Photography by Kai Kuusisto.

Public Action No 1. Launching Party At Lapinlahti Hospital, Photography by Kai Kuusisto.

PRESS   MIIA TURUNEN, MARKKINOINTI JA MAINONTA, 14.9.2012, 11:56

LEHTI PANOSTAA VISUAALISUUTEEN – RAHOITUS TEEMAAN SOPIVILTA KUMPPANEILTA

Public Actionin pysyvänä kumppanina toimii Sanompaino, minkä lisäksi sillä on joukko sisältökumppaneita, jotka jakavat lehteä sidosryhmilleen. Näihin lukeutuvat muun muassa Teurastamo, Galleria Anhava, Kuvataidekatemia, Showroom Helsinki ja ajatushautomo Demos.

Lehden päätoimittajan ja luovan johtajan Tiina Alvesalon mukaan voittoatavoittelematon hanke syntyi tarpeesta puhua yhteiskunnallisesti tärkeistä, monia koskettavista aiheista. Public Action keskittyy yksilön, yhteisön ja yritysten hyvinvointiin ja sen motto on ”Ajattele, liity, auta”.

Alvesalolla on pitkä historia erilaisten mediakonseptien tekemisestä lehtipuolella. Hän muun muassa perusti kymmenen vuotta sitten PÀP-lehden, jonka Image Kustannus osti vuonna 2005 ja lakkautti seuraavana vuonna. Viime vuonna Alvesalo teki Artekille Manifest Magazinen.

Lehden tekemiseen osallistui kolmisenkymmentä suomalaista ja kansainvälistä visuaalisen kulttuurin ammattilaista – kuvaajia, kirjoittajia ja taiteilijoita. Heihin lukeutuvat muun muassa Antti Nylén, Malena Mazza, Minna Tervamäki, Aurora Reinhard, Marko Rantanen, Matteo Ferrari, Marica Rosengård, Aleksi Neuvonen, Jiri Geller, Markku Rönkkö, Gerald Steinmetz, Roosa Murto ja Pekka Mustonen. Lehden ulkoasusta vastaa graafinen suunnittelija Pia Sissala ja projektin tuottajana on Mikko Kaukonen Hook Up:sta, joka julkaisi aikoinaanFlashback-nimistä skeittilehteä.

”Lehti on tehty nopeasti, kuukaudessa ja kahdessa viikossa, mutta ajatuksena on slow reading. Lehteä voi kokea, miettiä, laittaa syrjään ja taas palata siihen”, Alvesalo kertoo

Lehti panostaa visuaalisuuteen eli kuvat ja taideteokset saavat paljon tilaa. Alvesalo uskoo visuaalisen kielen karkottavan joitakin potentiaalisia lukijoita, mutta kiinnostavan etenkin visuaalisen kulttuurin ja muotoilun ammattilaisia ja opiskelijoita.

Public Action on kaksikielinen julkaisu, jossa kieli vaihtelee suomesta englantiin. Näin myös esimerkiksi Helsingin designpääkaupunkivuoden tapahtumissa vierailevat ulkomaalaiset voivat nauttia lehdestä.

Alvesalon mukaan tavoitteena on julkaista kaksi lehteä vuodessa. Tabloid-kokoisen lehden painosmäärä on kymmenen tuhatta.

Seuraava numero saattaa rakentua työn ympärille. Alvesalo kertoo pohtineensa sekä työhön liittyvää sosiaalista vastuuta että miten työssä jaksetaan.

Public Actionin ensimmäistä numeroa syyskuussa Suomen Punaisen Ristin Nälkäpäivä-keräyksen yhteydessä Teurastamon Kellohallissa, Designmuseossa, valikoiduissa taidegallerioissa sekä Helsinki Design Weekin ja Helsinki World Design Capital 2012 -vuoden näyttelyissä ja tapahtumissa.

Lehti tulee myös myyntiin Helsingin Stockmannin Akateemisen Kirjakauppaan kahden euron hintaan. Kaikki myynnistä saatavat tuotot menevät Suomen Punaisen Ristin Katastrofirahastolle.

Ensimmäinen numero julkaistaan yhteistyössä Punaisen Ristin kanssa

Public Action on uusi sosiaalinen innovaatio ja non-profit hanke, johon kuuluu blogi sekä innovatiivisesti toteutettu tabloid -kokoinen sanomalehti. Se haastaa lukijansa, tekijänsä ja kumppaninsa osallistumaan moniarvoisemman yhteiskunnan rakentamiseen. Ajattele, liity ja auta – on julkaisun motto. Public Action keskittyy yksilön, yhteisön ja yritysten hyvinvointiin. Se käsittelee universaaleja yhteiskunnallisia teemoja taiteen, muotoilun ja visuaalisen kulttuurin keinoin.

Public Action erottuu muista mediavalinnoista sen ainutkertaisen visuaalisen rytminsä kautta sekä sillä, että sen formaatti ja teema elää koko ajan ajassa. Ensin syntyy teema, sen jälkeen valikoituu kumppanit, jonka kanssa aihetta on luonteva käsitellä. Ensimmäisen numeron aiheena on Nälkä. Pääpartneriksi lehdelle valikoitui Punainen Risti, jonka Nälkäpäivään lehti istuu luontevasti. Nälkä on läsnä kasvavassa määrin suomalaisiakin arjessa ja siksi lehti kannustaakin inhimillisyyden valoisaan puoleen. Nälkä koetaan myös ei vain perinteisessä kontekstissa, nälkää on toivon nälkä ja nälkää on luovuuden nälkä. Nälkää on yksinäisyys ja väkivalta. Public Action haluaa puhutella ihmisiä keille nälkä tuntuu vieraalta käsitteeltä, mutta jotka todellisuudessa potevat huutavaa nälkää. Lehden pysyvä partneri on Sanomapaino, jonka kanssa ensimmäiseen numeroon on toteutettu ”lukijan henkilökohtainen” Lukemisen nälkä –liite.

Public Action on kutsunut suomalaiset ja kansainväliset visuaalisen kulttuurin ammattilaiset –kuvaajat, kirjoittajat ja taiteilijat ensimmäisen teemanumeron tekoon kertomalla oman näkökulmansa nälästä. Public Action No 1:den tuotantoon osallistuivat mm. Antti Nylén, Malena Mazza, Minna Tervamäki, Aurora Reinhard, Marko Rantanen, Matteo Ferrari, Marica Rosengård, Aleksi Neuvonen, Jiri Geller, Markku Rönkkö, Gerald Steinmetz, Roosa Murto ja Pekka Mustonen. Public Action on kaksikielinen julkaisu jossa sisällön kieli vaihtelee suomesta englantiin. Public Action luo arvoa kumppaneilleen tarjoamalla monimuotoisen julkaisuympäristön: visuaalisen tabloid -lehden, aktiivisen blog -pohjaisen verkkoympäristön ja selektiivisen numerokohtaisen jakelun. Painosmäärä printtilehdelle on kymmenen tuhatta.

Public Action No 1 jaetaan Suomen Punaisen Ristin suurimman vuosittaisen keräyksen Nälkäpäivän 13.-15.9.2012 yhteydessä Helsingissä Designpääkaupungin ruoan ja muotoilun päänäyttämöllä Teurastamon Kellohallissa, Designmuseossa, valikoiduissa taidegallerioissa, sekä Helsinki Design Weekin ja Helsinki World Design Capital 2012 aikana tapahtuvissa näyttelyissä ja tapahtumissa. Ensimmäinen numero tulee myös myyntiin Helsingin Stockmannin Akateemisen Kirjakauppaan hintaan 2 euroa. Kaikki tuotot myynnistä menevät lyhentämättöminä Suomen Punaisen Ristin Katastrofirahastolle.


Public Actionin ensimmäinen numero lanseerataan torstaina 13.9.2012 Lapinlahden sairaalassa klo 17.00-21.00. Carl Ludvig Engelin suunnittelema luostarimainen miljöö muuttuu yhdeksi illaksi designpääkaupunkivuoden mystiseksi näyttämöksi. Sairaalassa toimi viime vuodet myös HUS:n Psykiatrisen osaston Syömishäiriöpoliklinikka. Ajanjakso tilan historiassa joka ottaa hiljaisesti kantaa numeron teemaan. Musiikista lanseeraustilaisuudessa vastaa suomalainen rap-duo Niko & Tapsa.

Lisätiedot:
Tiina Alvesalo, päätoimittaja, kustantaja & luova johtaja