ARKADIAN INTERNATINAL BOOKSHOP – Nervanderinkatu 11, Helsinki

THE ACADEMIC BOOKSTORE Akateeminen Kirjakauppa, Helsinki

DESIGN FORUM SHOP – Erottajankatu 7, Helsinki

KAAPELI – Talberginkatu 1 C 15, Helsinki

TEURASTAMO, KELLOHALLI – Kalasatama, Helsinki

DESIGNMUSEUM – Korkeavuorenkatu 23, Helsinki

HELSINGIN KAUPUNGIN MUSEO, Sofiankatu 7, Helsinki

CAFE CARUSEL, Merisatamanranta 10, Helsinki

BEAM – Erottajankatu 15-17, Helsinki

MOKOMARKET & CAFE – Perämiehenkatu 10, Helsinki

ADAMS – CLUB & RESTAURANT – Erottajankatu 15 -17, Helsinki

SHANGHAI COWBOY HELSINKI, Unioninkatu 18, Helsinki

RESTAURANT LUNGI – Korkeavuorenkatu 2, Helsinki

THE PORVOO ART FACTORY – Kokomäentie 6, Porvoo

CAFE ENGEL, Aleksanterinkatu 26, Helsinki

SILTANEN – Hämeentie 13 B, Helsinki

MAKE YOUR MARK GALLERY – Kaasutehtaankatu, Helsinki

GALLERIA VIRKA – Sofiankatu 1, Helsinki

KAHVILA SÄVY – Aleksiskivenkatu 12, Helsinki

BAARI – Porvoonkatu 19, Helsinki

BAR & RESTAURANT SUOLA – Annankatu 6, Helsinki

RAVINTOLA ALLOTRIA – Hämeentie 68, Helsinki

CAFÈ TINTIN TANGO -Töölöntorinkatu 7 00260, Helsinki

RESTAURANT TORI, Punavuorenkatu 2, Helsinki

PUTTE’S BAR & PIZZA – Kalevankatu 6, Helsinki

BROOKLYN CAFE HELSINKI, Fredrikintau 19, Helsinki

mbar – Mannerheimintie 22-24, Helsinki

SHOWROOM HELSINKI – Lönrotinkatu 16 L 10, Helsinki

GALLERIA ANHAVA – Sanomatalo, Helsinki

THE EXHIBITIONISTS – Cafe & Gallery, Museokatu 28, Helsinki

FACTORY STREET GALLERY – Tehtaankatu 19, Helsinki

FINNISH RED CROSS Tehtaankatu 1 A, Helsinki

NANSO – Helsinki Flagship store, Mikonkatu 2 Helsinki

STUDIO MARICA ROSENGÅRD – Helsinki

AITOKAUPPA – Tehtaankatu 12, Helsinki

AITOKAUPPA –Freedrikinkatu 27, Helsinki

CAFÉ SUCCÈS, Korkeavuorenkatu 2, Helsinki

NOOLAN – Helsinki Flagship store Kluuvikatu 1, Helsinki

STUDIO MARKO RANTANEN – Helsinki

TIKAU -Korkeavuorenkatu 9, Helsinki

IHANA – Annankatu 22, Helsinki

HANNA SARÈN – Korkeavuorenkatu 2b, Helsinki

RESTAURANT SEA HORSE – Kapteeninkatu 11, Helsinki

PAPARAZZI MODEL MANAGEMENT – Fabianinkatu 4 B 15, Helsinki

SCHOOL OF ART, DESIGN AND ARCHITECTURE

Taiteiden suunnittelun korkeakoulu, Kahvila Kipsari, Hämeentie 135 C, Helsinki

FINNISH ACADEMY OF FINE ARTS Kuvataideakatemia Café, Kaikukatu 4, Helsinki

DEMOS THINK TANK Demos ajatushautomo, Laivurinkatu 4, Helsinki

HELSINKI EXHIBITION & CONVENTION CENTRE Ratapihantie 14, Helsinki

Public Action No.1. Launching Party At Lapinlahti Hospital, Photography by Kai Kuusisto.

Public Action No 1. Launching Party At Lapinlahti Hospital, Photography by Kai Kuusisto.

PRESS   MIIA TURUNEN, MARKKINOINTI JA MAINONTA, 14.9.2012, 11:56

LEHTI PANOSTAA VISUAALISUUTEEN – RAHOITUS TEEMAAN SOPIVILTA KUMPPANEILTA

Public Actionin pysyvänä kumppanina toimii Sanompaino, minkä lisäksi sillä on joukko sisältökumppaneita, jotka jakavat lehteä sidosryhmilleen. Näihin lukeutuvat muun muassa Teurastamo, Galleria Anhava, Kuvataidekatemia, Showroom Helsinki ja ajatushautomo Demos.

Lehden päätoimittajan ja luovan johtajan Tiina Alvesalon mukaan voittoatavoittelematon hanke syntyi tarpeesta puhua yhteiskunnallisesti tärkeistä, monia koskettavista aiheista. Public Action keskittyy yksilön, yhteisön ja yritysten hyvinvointiin ja sen motto on ”Ajattele, liity, auta”.

Alvesalolla on pitkä historia erilaisten mediakonseptien tekemisestä lehtipuolella. Hän muun muassa perusti kymmenen vuotta sitten PÀP-lehden, jonka Image Kustannus osti vuonna 2005 ja lakkautti seuraavana vuonna. Viime vuonna Alvesalo teki Artekille Manifest Magazinen.

Lehden tekemiseen osallistui kolmisenkymmentä suomalaista ja kansainvälistä visuaalisen kulttuurin ammattilaista – kuvaajia, kirjoittajia ja taiteilijoita. Heihin lukeutuvat muun muassa Antti Nylén, Malena Mazza, Minna Tervamäki, Aurora Reinhard, Marko Rantanen, Matteo Ferrari, Marica Rosengård, Aleksi Neuvonen, Jiri Geller, Markku Rönkkö, Gerald Steinmetz, Roosa Murto ja Pekka Mustonen. Lehden ulkoasusta vastaa graafinen suunnittelija Pia Sissala ja projektin tuottajana on Mikko Kaukonen Hook Up:sta, joka julkaisi aikoinaanFlashback-nimistä skeittilehteä.

”Lehti on tehty nopeasti, kuukaudessa ja kahdessa viikossa, mutta ajatuksena on slow reading. Lehteä voi kokea, miettiä, laittaa syrjään ja taas palata siihen”, Alvesalo kertoo

Lehti panostaa visuaalisuuteen eli kuvat ja taideteokset saavat paljon tilaa. Alvesalo uskoo visuaalisen kielen karkottavan joitakin potentiaalisia lukijoita, mutta kiinnostavan etenkin visuaalisen kulttuurin ja muotoilun ammattilaisia ja opiskelijoita.

Public Action on kaksikielinen julkaisu, jossa kieli vaihtelee suomesta englantiin. Näin myös esimerkiksi Helsingin designpääkaupunkivuoden tapahtumissa vierailevat ulkomaalaiset voivat nauttia lehdestä.

Alvesalon mukaan tavoitteena on julkaista kaksi lehteä vuodessa. Tabloid-kokoisen lehden painosmäärä on kymmenen tuhatta.

Seuraava numero saattaa rakentua työn ympärille. Alvesalo kertoo pohtineensa sekä työhön liittyvää sosiaalista vastuuta että miten työssä jaksetaan.

Public Actionin ensimmäistä numeroa syyskuussa Suomen Punaisen Ristin Nälkäpäivä-keräyksen yhteydessä Teurastamon Kellohallissa, Designmuseossa, valikoiduissa taidegallerioissa sekä Helsinki Design Weekin ja Helsinki World Design Capital 2012 -vuoden näyttelyissä ja tapahtumissa.

Lehti tulee myös myyntiin Helsingin Stockmannin Akateemisen Kirjakauppaan kahden euron hintaan. Kaikki myynnistä saatavat tuotot menevät Suomen Punaisen Ristin Katastrofirahastolle.

Ensimmäinen numero julkaistaan yhteistyössä Punaisen Ristin kanssa

Public Action on uusi sosiaalinen innovaatio ja non-profit hanke, johon kuuluu blogi sekä innovatiivisesti toteutettu tabloid -kokoinen sanomalehti. Se haastaa lukijansa, tekijänsä ja kumppaninsa osallistumaan moniarvoisemman yhteiskunnan rakentamiseen. Ajattele, liity ja auta – on julkaisun motto. Public Action keskittyy yksilön, yhteisön ja yritysten hyvinvointiin. Se käsittelee universaaleja yhteiskunnallisia teemoja taiteen, muotoilun ja visuaalisen kulttuurin keinoin.

Public Action erottuu muista mediavalinnoista sen ainutkertaisen visuaalisen rytminsä kautta sekä sillä, että sen formaatti ja teema elää koko ajan ajassa. Ensin syntyy teema, sen jälkeen valikoituu kumppanit, jonka kanssa aihetta on luonteva käsitellä. Ensimmäisen numeron aiheena on Nälkä. Pääpartneriksi lehdelle valikoitui Punainen Risti, jonka Nälkäpäivään lehti istuu luontevasti. Nälkä on läsnä kasvavassa määrin suomalaisiakin arjessa ja siksi lehti kannustaakin inhimillisyyden valoisaan puoleen. Nälkä koetaan myös ei vain perinteisessä kontekstissa, nälkää on toivon nälkä ja nälkää on luovuuden nälkä. Nälkää on yksinäisyys ja väkivalta. Public Action haluaa puhutella ihmisiä keille nälkä tuntuu vieraalta käsitteeltä, mutta jotka todellisuudessa potevat huutavaa nälkää. Lehden pysyvä partneri on Sanomapaino, jonka kanssa ensimmäiseen numeroon on toteutettu ”lukijan henkilökohtainen” Lukemisen nälkä –liite.

Public Action on kutsunut suomalaiset ja kansainväliset visuaalisen kulttuurin ammattilaiset –kuvaajat, kirjoittajat ja taiteilijat ensimmäisen teemanumeron tekoon kertomalla oman näkökulmansa nälästä. Public Action No 1:den tuotantoon osallistuivat mm. Antti Nylén, Malena Mazza, Minna Tervamäki, Aurora Reinhard, Marko Rantanen, Matteo Ferrari, Marica Rosengård, Aleksi Neuvonen, Jiri Geller, Markku Rönkkö, Gerald Steinmetz, Roosa Murto ja Pekka Mustonen. Public Action on kaksikielinen julkaisu jossa sisällön kieli vaihtelee suomesta englantiin. Public Action luo arvoa kumppaneilleen tarjoamalla monimuotoisen julkaisuympäristön: visuaalisen tabloid -lehden, aktiivisen blog -pohjaisen verkkoympäristön ja selektiivisen numerokohtaisen jakelun. Painosmäärä printtilehdelle on kymmenen tuhatta.

Public Action No 1 jaetaan Suomen Punaisen Ristin suurimman vuosittaisen keräyksen Nälkäpäivän 13.-15.9.2012 yhteydessä Helsingissä Designpääkaupungin ruoan ja muotoilun päänäyttämöllä Teurastamon Kellohallissa, Designmuseossa, valikoiduissa taidegallerioissa, sekä Helsinki Design Weekin ja Helsinki World Design Capital 2012 aikana tapahtuvissa näyttelyissä ja tapahtumissa. Ensimmäinen numero tulee myös myyntiin Helsingin Stockmannin Akateemisen Kirjakauppaan hintaan 2 euroa. Kaikki tuotot myynnistä menevät lyhentämättöminä Suomen Punaisen Ristin Katastrofirahastolle.


Public Actionin ensimmäinen numero lanseerataan torstaina 13.9.2012 Lapinlahden sairaalassa klo 17.00-21.00. Carl Ludvig Engelin suunnittelema luostarimainen miljöö muuttuu yhdeksi illaksi designpääkaupunkivuoden mystiseksi näyttämöksi. Sairaalassa toimi viime vuodet myös HUS:n Psykiatrisen osaston Syömishäiriöpoliklinikka. Ajanjakso tilan historiassa joka ottaa hiljaisesti kantaa numeron teemaan. Musiikista lanseeraustilaisuudessa vastaa suomalainen rap-duo Niko & Tapsa.

Lisätiedot:
Tiina Alvesalo, päätoimittaja, kustantaja & luova johtaja

 

 

Public Action Fashion Gets Local, SnapShot Photography, 2012 Tiina Alvesalo

Public Action Work in Process, Snap Shot Photography, 2012 Tiina Alvesalo

Public Action Hunger Work in Process, Snap Shot Photography, 2012 Tiina Alvesalo

 

Artek Manifest was a collaborative World Design Capital 2012 project founded by journalist, artist and creative director Tiina Alvesalo. The project made possible through a wide range of corporate partnerships with Artek, Helsinki WDC, Diesel S.p.A, Volvo, Upm Profi etc.

Thinking about the home – this is a good beginning for an International dialogue. This is why we asked twelve thinkers and design professionals in Finland and around the world to write their own manifestos. In this magazine these twelve apostles write about the home, each from his or her perspective. We who made this magazine all have a home, but there are more than 100 million homeless people in the word.

Despite of different corporate partners the content was produced based on journalistic point. Everything from visual storm, hand made touch and bold lines made Artek Manifest one of the kind Magazine in WDC 2012. It’s about art, design, journalism, communication, sustainability and content marketing,

The result of the intensive project was 48 page bilingual (Finnish/English) tabloid format publication, which was distributed in selective events and design fairs in Helsinki, Stockholm, London, Berlin, Milan, New York, Tokyo and Sydney.

In short time Artek Manifest was a temporary home for different writers, architects, journalists, artists and activists. The magazine featured manifests by Felix Burrichter, Antti Nylén, Marco Velardi, Suvi West, Jane Withers, Marcus Miessen. Mark Kiessling, Daniel Golling, Mirkku Kullberg, Carlotta de Bevilacqua, Kaj Kalin and Reijo Pipinen.

Manifest was published by Artek. Total amount of copies: 20.000. Printed by Sanoma. Founder and Editor-in Chief, Tiina Alvesalo. All the Right Reserved.

Founder & Editor-In-Chief Tiina Alvesalo, Published by Artek

Stop.

What happens when a person does not have a home in which to collect design objects? Or if the person has a home but for him or her life means just monotonous homeless dragging on?

We live a life of temporary homes at airports, in hotel rooms and workplaces. We work very hard in order to close ourselves in our homes at the end of the day. We collect and hunt for things in a hurry. When did we forget the original meaning of home and became homeless hunters? Why should we buyany more new chairs when a person can only sit on one chair at a time?

Thinking about the home, I think, is a good beginning for the manifest and for an International dialogue. This is why we asked twelve thinkers and design professionals in Finland and around the world to write their own manifestos. In this magazine these twelve apostles write about the home, each from his or her perspective. We who are making this magazine all have a home, but there are more than 100 million homeless people in the word,

Manifest is a collaborative design project made possible through a wide range of corporate partnerships. Manifest is published in Finnish and English, and during the design-theme year it will be distributed selectively in Helsinki, Stockholm, London, Berlin, Milan, New York, Tokyo and Sydney.

The purpose of the magazine is to make you stop and think, and to inspire you to act so that coming design generations can have a good life. For a moment, Manifest is the home we share.

In Helsinki, 27th March 2012, the year of the Helsinki Word Design Capital.

TIINA ALVESALO, FOUNDER & EDITOR-IN-CHIEF

BY TIINA ALVESALO

Hyvinvointiyhteiskunta ja moderni, eleetön muotoilu. Siinä kaksi asiaa, jotka liitetään pohjoisen Euroopan maihin. Täällä kasvaneet tuntevat myös myytin toisen puolen: korpikulttuurin, propagandan tekijät ja kapinamielen.

Kapinamieli, anarkistinen asenne ja halu ravistella vallitsevia yhteiskunnallisia arvoja ovat aina synnyttäneet kulttuuriin yllättäviä asioita, olipa kyseessä sitten design, arkkitehtuuri, muoti – tai kokonainen kaupunki ja sen muuttuminen.

Tavallisesti kapinamielen taustalla on pitkään jatkunut staattinen tila, joka toimii lopulta muutokseen johtavana laukaisevana tekijänä.

Yhdistävää muutoshetkille ja -liikkeille on se, että niissä mukana elävät ihmiset eivät voi koskaan olla varmoja siitä, mihin julistus lopulta johtaa. Usein kapinamielisiä yhdistää myös romanttinen usko ja halu toimia, jotta heidän unelmansa jonain päivänä toteutuisivat.

Helsingissä vallitsi 1980-luvun alkupuolella tasapäistävä, jäykkä ja vaatimattomuutta korostava ilmapiiri. Siihen kyllästynyt joukko alakulttuurin radikaaleja – lähinnä taideopiskelijoita ja musiikintekjöitä – synnytti kaupunkiin yöelämää ja klubeja, joita täällä ei oltu aiemmin nähty. Suuren yleisön tietoisuuteen ryhmä tuli muun muassa uudenlaisen musiikin ja taidegallerioissa järjestettyjen performanssien muodossa.

 

Kaupungista tuli radikaali – hetkeksi

Samaan aikaan kulttuurissa ja taloudessa kuohui. Yleisradion monopoli murrettiin radioaalloilla ja uusia lehtiä perustettiin. Jack Helen Brut -niminen poikkitaiteellinen ryhmä ilmaisi itseään liki alasti spektaakkeleissaan ja punkkarit marssivat rauhan puolesta.

Kaikki alkoi oikeastaan vahingossa Uusi laulu -lehden järjestämistä juhlista Helsingin Klippanilla heinäkuussa 1981. Juhlan julistus kuului: ”Tyyli on köyhän perusoikeus”, ja se tunnuksenaan synkkäasuiset radikaalit taistelivat kohti sallivampaa tulevaisuutta.

Mielikuvituksellisiin vaatteisiin pukeutunutta ryhmää alettiin kutsua muun muassa futuristeiksi, uusromantikoiksi, gooteiksi ja mustahuuliksi. Tyylin lähtökohtana oli, että jokainen yksilö oli oma taideteoksensa. Perusväri henkistä kodittomuutta tunteneille oli musta.

Tämä tyyliniekkojen liike antoi siihen kuuluneille tunteen uudesta kodista ja vapaudesta kuulua joukkoon, olla sitä mitä haluaa. Kapinan taustalla oli ehkä tasapäistävän suomalaisen kulttuurin synnyttämää ahdistusta ja halu luoda uutta: muotia, taidetta, omaa muotokieltä ja rockelämää.

Hetken Helsinki oli kuin Berliini sotien välillä: erilaisten ihmisryhmien kohtaamisia, ideoita ja yöbileitä kylmän sodan ja George Orwellin 1984-teoksen sävyttämässä tunnelmassa.

Mustanpuhuva liikehdintä ja uho kesti kuitenkin vain lyhyen aikaa. Aatteet ja vaatteet vanhenivat pian ja futuristien katumuodista tuli osa valtavirtaa.

Kuusi vuosikymmentä aikaisemmin, 1920-luvulla, Suomessa oli vaikuttanut vastaavanlainen joukko nuoria kirjailijoita, muusikoita ja taiteilijoita, joka kapinoi itsensä eroon sen aikaisesta korpikulttuurista ja pyrki määrittelemään suomalaisuuden urbanisoitumisen ja modernin taiteen kautta.

Tulenkantajiksi itseään kutsunut joukko imi itseensä Euroopassa kuohuvia muoti-ilmiöitä, esimerkiksi Filippo Tommason julkaisemaa futuristista ja Tristan Tzaran dadaistista manifestia, kunnes jäsenten yhteinen taival päättyi 30-luvun alussa.

Hieman tämän jälkeen kolme nuorta kapinamielistä idealistia, Alvar Aalto, Maire Gullichsen ja Nils-Gustav Hahl, päättivät perustaa yrityksen, josta tulisi uuden asumisideologian propagandakeskus. Artek oli syntynyt.

Samalla syntyi aikansa anarkisteja inspiroinut liikesuunnitelma, joka oli jaettu kolmeen osaan: taiteeseen, arkkitehtuuriin ja designiin sekä propagandaan. Joukon unelmana oli luoda arkiympäristö, jossa eri taidelajien synteesit vaikuttaisivat arkkitehtuurin ja muotoilun kehitykseen.

Harmaata arkea 1960-luvun lopulla ravisteli Helsingin akateemisen sivistyneistön piirissä syntynyt kulttuuri- ja opiskelijaradikalismi. Tuon ajan hipsterit ilmaisivat itseään boheemin pukeutumisen lisäksi protestilauluilla ja pasifismilla.

Meidän ajassamme 2010-luvulla on aika jälleen ajatella, julistaa ja toimia. Olemme palanneet yhteiskunnallisesti aktiiviseen ilmapiiriin, jossa politiikka, ympäristö- ja ihmisoikeuskysymykset kiinnostavat ja nostavat hieman kapinamieltäkin.

Helsinki näyttäytyy kulttuurien monimuotoisena näyteikkunana, jossa katutason julistukset ovat arkipäivää. Ilmapiiri on inspiroiva, kun nuoret suunnittelijat, muotoilijat, muodin tekijät ja designyhteisöt luovat uudenlaista estetiikkaa, esineitä ja kokonaista kaupunkia.

Minun Helsinkini on muuttunut avoimeksi maailman designpääkaupungiksi, jossa tyyli, muoto ja visio ovat vapaita. Kaupunki on kuitenkin kaukana maailman energisistä keskuksista – ehkä siksi henkinen ilmapiiri on myös jossain määrin jäykkä ja sisäänpäin kääntynyt.

Designin olisi mielestäni jälleen radikalisoiduttava. Se on ajatus, jossa tulisi nykyistä olla enemmän sydän mukana. Tarvitaan rohkeutta ja julistusta. Hyssyttelyä ja kuoliaaksi halaamista olemme nähneet tarpeeksi.

Meneillään oleva designvuosi kaipaa älykästä sisältöä ja oikeaa asennetta. Valtavirran sijaan meidän tulisi jälleen suunnata katseet pienten marginaalisten ryhmien suuntaan ja inspiroitua ja oppia heiltä.

Designanarkiaa. Älykäs anarkia on vastustamaton yhdistelmä. Meillä on siihen kaikki edellytykset.

Edessä voi olla jotain, mitä kukaan ei pysty ennustamaan.

Tiina Alvesalo is founder and editor-in-chief of ARTEK Manifest Magazine.

HELSINKI, Photography by SARI POIJÄRVI, All Rights Reserved.

HELSINKI,Photography by SARI POIJÄRVI, All Rights Reserved.

New Romanticks At Helsinki, Photography by Stefan Bremer. All Rights Reserved.

New Romanticks At Helsinki, Photography by Stefan Bremer. All Rights Reserved.

 

The Right to Leave Home

By ANTTI NYLÈN The difference between home and prison is that you can leave home.

One viable definition for home could be: a place that can be abandoned. All homes, like animal lairs, are temporary. Homes are born where human or other beings consent to live. Prisons are absolute; homes are relative. One houses objects, the other subjects. When children play with toy animals, they like to build them cages and pens, stalls or coops. For surely an animal shouldn’t just roam around. An animal must have a home. But if you point out what has been specifically built, the result is a prison. Well, children are children! (It is also possible that they identify with animals and put them in the position where they themselves are too. From the day they are brought into the world, they are told: this is your home, you mustn’t leave here on your own!) When adults, normal and intelligent people, play with real animals, they often act precisely like children with their toy animals. Or, they claim, they don’t play, they… do what? They trade. Make money out of beings – living beings – who have freedom and a will of their own.

One modern expression of gender politics in meat is that animals are shut up in facilities where the conditions are splendid and safe, as defined by law – quite similarly to how women in the old world were shut up in their homes, where they had full power but not the right to leave, no independence.

Freedom is too dangerous and difficult for animals, the same as it used to be for women. They need to be freed from freedom, for their own good. In nature, out in the world, they would be left at the mercy of many cruel forces and predators! This kind of talk – we are thinking about the welfare of animals! – is common wherever criticism is voiced towards the animal industry. The reply is: “We would gladly raise our pigs in spas if we got paid for it accordingly. Now we have to keep them in boarding houses with only shared accommodation.” Or: “A ranch fox has a cushy life in its home cage if you compare it to the wild fox. It even gets its food served to it every day.”

The stupidest answer is one of the most commonplace: “Cows would never survive alone in the woods.” Talk that propagates warm images of home covers up the truth and the crime: animals in the animal industry suffer death sentences as innocents in the top-quality modern cells we have constructed. The same could be said for zoos, even if the cells have all the luxury amenities.

Because we are clever beings, we very well know where animals can have a good life, what kind of “homes” are good for them – although the animal protection laws in Finland, at least, pretend to be blissfully unaware of the matter – but there is only one power in the world that makes us lock them up there for the brief remainder of their lives. The power of evil. We must give animals, too, the possibility to have homes of their own. We have to kick them out of our quarters.

May freedom be the fate and fortune of every living being.

The writer is an essayist and translator.

 

Aurora Reinhard, Self Portrait, (Dedicated to Artist Teemu Mäki), 1996 c-print on aluminium, framed, 60x50 cm

Aurora Reinhard, Self Portrait, (Dedicated to Artist Teemu Mäki), 1996 c-print on aluminium, framed, 60×50 cm

 

Manifesto for the Modern Home

Manifesto via a few of Felix Burrichter’s favorite architects and designers:

Doors should always be floor-to-ceiling apertures, so as to not break up the geometry of the wall. ROGER BUNDSCHUH, ARCHITECT, BERLIN

Never paint your ceilings white if the walls aren’t – it’d be like wearing white socks with a tuxedo. And have at least one mirrored wall in your home. RICKY ClIFTON, DESIGNER, NEW YORK

Consider wall-to-wall carpeting. There’s nothing more amazing than a pattern that looks like it’s going to swallow you up. BETHAN LAURA WOOD, DESIGNER, LONDON

Include inglenooks whenever possible. DAVID KOHN, ARCHITECT, LONDON

Have as many statement pieces as you want. And don’t cover up materials. Just let them be what they are and do what they do best.

FREDRIKSON STALLARD, DESIGNERS, LONDON

When hanging pictures on a wall, a Petersburg or Salon style of hanging should always be counterbalanced with a single, large and preferably abstract piece on the opposite or adjacent wall.

JONSTON MARKLEE, ARCHITECTS, LOS ANGELES

Build, install, hang and arrange everything symmetrically. ETIENNE DESCLOUX, ARCHITECT, BERLIN

Never put a nail into a wall. Always use doublesided tape! Stick it, post it! JüRGEN MAYER H., ARCHITECT, BERLIN

Only buy furniture you plan on having and using for the rest of your life. PHILIPPE MALOUIN, DESIGNER, LONDON

Our culture overuses walls. Put your books, art and plants on the floor in an organized manner. Your place will feel taller and bigger. You will have less space for furniture, but the pieces you keep will be more important in your life. BEN ARANDA, DESIGNER, NEW YORK

Always have a sunken room…always! MATT OLSON, DESIGNER, MINNEAPOLIS

Avoid paper towels. Instead use lots and lots of white washcloths and white dishtowels. Also, drink wine out of crystal, not glasses. In the bedroom, always use cool colours — and no electronics! RAFAEL DE CÀRDENAS, DESIGNER, NEW YORK

Don’t buy the furniture that you think you need, just buy/find/steal good stuff as it comes along. Things need to come trickling in, even if that means that for a while you’ll have three good tables but no chairs. SAM SHERMAYEFF, ARCHITECT, BERLIN

Every home should have a built-in espresso machine that serves professional hot espresso at all times of the day. WINKA DUBBELDAM, ARCHITECT, NEW YORK

Aim for improved indoor air quality and calibrated light levels through non-stop electronic air filtering and doses of 2500 lux. VILLE KOKKONEN, DESIGNER, HELSINKI

Avoid overhead lighting, smartly placed floor and table lamps create a more comfortable home. LEON RANSMEIER, DESIGNER, NEW YORK

Pay attention to RCP (reflected ceiling plan), which is all the stuff that goes on your ceiling. SO–IL, ARCHITECTS, NEW YORK

Don’t confuse a House with a Home. Instead, try to create a Houme (House X home). Architects design Houses but people live in Homes. DOMINIC LEONG, ARCHITECT, NEW YORK

Organize your possessions into piles, climb on top and read important books while enjoying the view. ANDREAS ANGELIDAKIS, ARCHITECT, ATHENS

Always hire an architect or a designer. ASHE + LEANDRO, ARCHITECT, NEW YORK

The writer is an architect and the founder of PIN-UP Magazine, based in New York.

 

Jani Leinonen: Kerjäläiskyltit (Beggar signs) (2009–)

Jani Leinonen: Kerjäläiskyltit (Beggar signs) (2009–)